Kamerasimulator

Gå til DSLR Camera Simulator

Camera simulators kontroller:

 

Lys (lighting)

Tilgjengelig lys er den viktigste enkeltfaktor når man skal avgjøre hvordan kameraet må stilles inn for å få et riktig eksponert bilde. Med bare få unntak, kan du aldri ha for mye lys. Bruk denne skyvekontrollen til å eksperimentere med forskjellige innendørs og utendørs lysforhold.

 

Avstand (distance)

Bruk denne skyvekontrollen for å simulere hvor nært eller langt borte du er fra motivet.

 

Brennvidde (focal length)

Flytting av denne skyvekontrollen simulerer å zoome inn og ut med objektivet. Et vidvinklet bildeutsnitt av omgivelsene skaper størst dybdeskarphet (flere ting er i fokus), mens om du zoomer inn (teleformat) skapes et grunnere dybdeskarphetsområde (vanligvis vil bare motivet være i fokus).

 

Modus

To av eksponeringsmodusene til et speilreflekskamera lar deg kontrollere én innstilling mens kameraet automatisk justerer de andre. Ved lukkerprioritet (S eller Tv på kameraet) bestemmer du lukkerhastigheten mens kameraet velger blenderåpning/f-stop. I blenderprioritet (A eller Av på kameraet) velger du blenderåpning/f-stop mens kameraet bestemmer lukkerhastigheten. Manuell innstilling lar deg stille kameraet helt på egen hånd! Bruk kameraets lysmåler for å få riktig eksponering. Selv om de fleste speilreflekskameraer har et «helautomatisk» modus, er det ikke det vi jakter på her, for hva er moroa med de automatiserte funksjonene?

 

ISO

ISO refererer til hvor følsom bildesensoren kan være når det gjelder tilgjengelig lys, når bildet blir tatt. Høy ISO-innstilling gir raskere lukkerhastigheter i dårlig lys, men tilfører korn og støy i bildet. Lav ISO-innstilling lager det «reneste» bildet, men krever mye lys. Vanligvis bør du bruke den laveste ISO-innstillingen tilgjengelig lys tillater.

 

Blenderåpning

Blenderåpning eller f-stop, bestemmer hvor stor åpning i objektivet lyset passerer gjennom når lukkeren er åpen og bildet blir tatt. Lave f-tall gir stor blenderåpning. Det viktigste å huske er dette: Jo høyere f-tall, dess flere ting foran og bak motivet kommer til å være i fokus, men krever mer lys. Jo lavere f-tall, dess flere ting foran og bak motivet vil være ute av fokus, og du trenger mindre lys.

 

Lukkerhastighet

Lukkerhastigheten angir hvor lenge lukkeren er åpen, for at du skal få et riktig eksponert bilde. Raske lukkerhastigheter tillater deg å «fryse» handlingen i et bilde, men krever mye lys. Langsommere lukkerhastigheter tillater fotografering med mindre lys, men kan føre til uskarpheter i bildet. Enten fordi motivet beveger seg, eller fordi du ikke greier holde kameraet stille nok mens eksponeringen pågår.

Gå til Focus, Frame & Shoot!

Gå til fokus, komponer & skyt!

 

Vær en fotograf, ikke en leiemorder!

 

Jeg er mye på reise akkurat nå, og når jeg knipser bilder av familien min på naturskjønne steder, er det ikke uvanlig at en vennlig fremmed tilbyr seg å ta et bilde av meg og familien med mitt kamera.

 

Jeg kan vanligvis i løpet av sekunder si hvilken kameratype de sannsynligvis eier selv. Hvordan? Fordi de som ikke er vant til en speilrefleks, retter kameraet mot oss som om det er en pistol, og trykker deretter på utløserknappen som om det er på avtrekkeren.

 

Og dermed blir våre ansikter plassert – schmack – midt i bildet. (Jeg mener ikke å høres ut som en fotosnobb, for jeg er virkelig takknemlig for denne typen gest fra en fremmed!)

 

Men vet du hva jeg ser når det er en erfaren speilrefleksbruker?

 

Fokuserer.

 

Komponerer.

 

Skyter.

 

Nå kan det være at noen av dere tenker: «Virkelig? Et blogginnlegg om hvordan man knipser et bilde? Hvor vanskelig kan det være å trykke på en knapp?»

 

Og der ligger årsaken til de dårlige bildene fra familiens reiser. Så bli med meg. La oss starte med fokus.

 

Fokusere

Først må du gjøre en innstillingsendring i speilreflekskameraet ditt. Her er greia: Hvert speilreflekskamera har flere autofokuspunkter som det bruker for å fokusere, og du ønsker å stenge dem av, med unntak av det ene i sentrum. På min Canon, endrer jeg dette i «AF point selection»-innstillingen, men det kan kalles noe annet på ditt kamera. Sjekk bruksanvisningen.

 

Seriøst, ikke hopp over dette. Ikke stol på at kameraet greier å gjette på hva du vil skal være i fokus, fordi det i mange tilfeller vil gjette galt. Fokusering er din jobb, ikke kameraets. Og en ting til: Med Canons speilreflekskameraer, må du være i en av de såkalte «kreative moduser» (blender- eller lukkerprioritet eller helmanuelt) for at denne endringen skal tre i kraft (men du bruker allerede en av disse modusene, ikke sant?)

 

Nå er det bare du og et ensomt, sentralt autofokuspunkt. Sikt kameraet og trykk utløseren halvveis ned for å låse fokus på motivet. Hold den fingeren fortsatt, for nå er du klar til å komponere bildet. (Tips: Når du tar et bilde av et ansikt, lås fokus på et av øynene. Ikke på nesen. Ikke på munnen. På det nærmeste øyet.)

 

Komponér

Det er søren meg nesten umulig å snakke om komposisjon uten å komme inn på prinsippene i bildekomposisjon (hvordan du plasserer ting i bildet). Vi kommer til bildekomposisjon i en fremtidig simulator (jeg har allerede begynt å bygge den), men for øyeblikket kan vi bare fokusere på det mekaniske i å fotografere. Bare vit at uansett hvor du peker kameraet for å fokusere er det nesten aldri på rett sted for en pent komponert bilde.

 

Skyt!

Når du har riktig fokus og har komponert et flott bilde, trykk du bare utløserknappen helt ned for å ta premiebildet ditt.

 

Forhåpentligvis høres ikke dette ut som for mye å tenke på, fordi det er det ikke. Og om ikke lenge, vil du ha automatisert fotograferingen din, og alle innstillinger og hvordan de gjøres sitter i ryggmargen..